5.18.2011

Vesak day ウェサックポーヤデー

Vesak Poya day in this week. We can see a lot of beautiful lantern in town. Did you go to see them?

Here is another Vesak Lantern in Cafe Japan. A family gave us their hand made lantern. The kid spoke to us, 'I made this part!'
Thank you for your kindness.

今週は、ウェサックポーヤデーを迎えています。スリランカでは、毎月満月の日がポーヤデーという祭日になりますが、5月のポーヤデーは、盛大なポーヤデーを迎えます。なぜなら、仏教徒にとって重要な月だからだそうです。5月は、仏陀の生誕、悟りを開いた、入滅のあった月だといわれています。街のあちこちには、仏陀の一生が書かれた大きな絵が飾られたり、企業も個人も競ってきれいな手製の提灯を灯しています。家族そろって、そういうものを見に行く風習があるようです。
カフェジャパンにも、お手製の提灯が・・。家族で作ったんですと言って、プレゼントして頂きました。
ピンクのとてもかわいい提灯です。



In Sri Lanka, these Vesak Poya days, the sale of meat and liquor are prohibited. All foreigners and Sri Lankan are respecting for the culture and custom and following it.
We are serving Japanese sweets which made from Japanese Yomogi herbs picked in this spring. Hope you could enjoy Japanese spring. Japanese sweets are made from vegetables and I heard it also come from the custom of Buddhism. It is popular among not only Japanese but also Vegetarian and Buddhist. The right tea is SAKURA tea. It is salty tea. We drink with sweets. Cherry blossoms and buds are salted and the colour keeps still pink. Some customers from France and Sri Lanka enjoyed it, too.

このポーヤデーのある数日間は、肉類の販売、酒類の販売が禁止になります。
カフェジャパンでは、この春に日本で摘んで頂いた蓬を使った大福を準備しました。ささやかな日本の春をお楽しみください。もう、日本は、初夏というのに相応しい時期ですけど。(笑)
和菓子は、全て植物性のものでできているので、敬虔な仏教徒やベジタリアンには大変好評です。

2 comments:

Anonymous said...

我々はクラゲ祭りと呼んでしましたが。
ここインドネシアでも、17日は祝日です。ここもスリランカ同様にイスラム、キリスト、仏教の各祝日がごちゃまぜで、ただでさえ働かないインドネシア人の休日を増やしています、

Cafe Japan 0777-263564 / 0777-263565 20/23, Fife Road, Colombo 5 said...

確かに、クラゲみたいですね!
電球を点していると、夜空を浮かんでいるようですよね。(笑)ここも、今週は、仕事が止まっています。従業員の出席率も悪かったですし。来てくれた従業員に感謝しています。